Strategisk plan for Skøyen skole 2022
Alle elever skal ha grunnleggende lese-, skrive og regneferdigheter tidlig i skoleløpet
Mål: Bruk av læringsbrett fører til mer variasjon, bedre tilpasset opplæring, økt læring og motivasjon
Tiltak
- Videreutvikle felles digital pedagogisk kompetanse i personalet
- Utvikle undervisningspraksis med spesielt fokus på digitale muligheter
Aktiviteter
- Differensiert kompetanseheving i digitale verktøyer gjennomføres i utviklingstid og i fagforum. God modellering prioriteres.
- Det innhentes inspirasjon fra andre skoler som er i front på undervisning med digitale hjelpemidler.
Elevenes grunnleggende ferdigheter, kompetanse i fag og evne til å skape, gå i dybden, tenke kritisk, utforskende, etisk og bærekraftig på tvers av fag skal utvikles gjennom hele skoleløpet
Mål: Ny læreplan er synlig i skolens hverdag
Tiltak
- Videreutvikle skolens rammeverk og "plan for teamsamarbeid i perioder"
- Vurdere kvalitet på læremidler for bruk til neste skoleår
Aktiviteter
- Videre evaluering og utforming av "plan for teamsamarbeid i perioder" slik at den ivaretar heltetstenkning, tverrfaglighet og at den har overføringsverdi
- Innhente informasjon om hvilke læremidler de ulike trinnene bruker inneværende skoleår
- Vurdere kvalitet på læremidler før innkjøpe for skoleåret 22/23
Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring og være godt forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv
Mål: Summen av skolens tiltak fører til at alle våre elever fullfører og består
Tiltak
- Gjennomføre skolens tiltak i strategisk plan
Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing vold og overgrep
Mål: Tilpasninger av skolens organisering fører til at vi bedre ivaretar en stor skole
Tiltak
- Tilpasse skolens organisering for å bedre ivareta en stor skole
- Sikre elever og ansatte mot vold og trusler som kan gjøre arbeids- og skoledagen utrygg
Aktiviteter
- Vurdere muligheter for en mer hensiktsmessig organisering
- Risikovurdere og lage handlingsplan for elever med utagerende atferd
Aktivitetsskolen skal bidra til å styrke elevenes motivasjon, mestringsfølelse, norskspråklige ferdigheter og læring gjennom økt deltakelse og kvalitet i AKS
Mål: Sikre kvaliteten på tilbudet i AKS
Tiltak
- Videreutvikle møtestruktur på ledernivå i AKS
- Utvikle VI-tankegangen på tvers av basene og mellom skole og AKS
Aktiviteter
- Evaluere form og innhold i ny møtestruktur som ble innført i 2021
- Avklare forventninger til forberedelser og etterarbeid til møtene
- Vurdere om ansatte med spesiell kompetanse kan ha kurs på tvers av baser gjennom året
- Drøfte hvordan vi kan skape mer kultur for at ansatte blir mer kjent og tilgjengelig på tvers av basene
- Samarbeid og kursing i klasseledelse og inkluderene lek under planleggingsuken i august