Oppholdsbetaling, endringer av plass og oppsigelser 2024

Aktivitetsskolen rosa logo (stor)

Rammene for bruk av de ulike plassene i AKS er som følger:

(Gjeldende fra skolestart høsten 2023)

• 12 timer som legges etter endt skoledag. Skolen bestemmer organiseringen av timene. Her på Skøyen vil det si at eleven kan benytte tilbudet fra endt skoledag til kl. 16.00 mandag, tirsdag, onsdag og torsdag og til kl. 15.30 på fredager.

• I skolens ferier kan eleven benytte 2 dager. Disse to dagene bestemmes av skolen. Det er ikke mulig å kjøpe ekstra dager i skolens ferier. Oversikt over hvilke dager eleven kan benytte vil ligge på skolens hjemmeside.

• På skolens planleggingsdager eller inneklemte dager, kan elever med deltidsplass være halv dag. Tidspunktene vil ligge på skolens hjemmeside. Det er ikke mulig å kjøpe utvidet tid på slike dager.

• Morgenåpning er ikke inkludert i deltidsplass, så om man har behov for tilsyn på morgenen før skolen starter, må man søke om heltidsplass.

HELTIDSPLASS

Her finner du en oversikt over takster på AKS for 2024, samt inntektsgrenser fra og med 01.01.2024.

Inntekter

kr. 0- 266 895

kr. 266 896-

fra kr 474 481

Heltidsplass

Deltidsplass

-------

Foresatte til barn på 1.–4.trinn skal ikke betale mer enn 6 % av husholdningens samlede inntekt. Dette er en statlig ordning. Inntektsgrensen for 2024 er kr. 653 583. Oslo kommunes inntektsgrenser kommer i tillegg til denne ordningen. Dere får den mest gunstige oppholdsbetalingen av de to.

Ved overtredelser, kan man få oppsigelse fra Aktiviteitsskolen, jamf. § 23 "Oppsigelse på grunn av mislighold" i Forskrift om standardvedtekter for kommunale skolefritidsordninger;

"Rektor kan si opp plassen med en måneds varsel fra den 1. hver måned dersom det foreligger vesentlig mislighold. Før eventuell oppsigelse skal foresatte gis skriftlig varsel for å få anledning til å rette opp forholdet. Som vesentlig mislighold regnes:

a) ikke betalt oppholdsbetaling til tross for purring i henhold til betalingsrutinene

b) dersom avtalt oppholdstid overskrides gjentatte ganger