Strategisk plan

Årets plan beholder samme overskrift som i 2023: «Inkluderende undervisning». Hovedområdene den er delt inn i er elevmedvirkning, «skolens identitet/felles rammer» og et eget område for AKS som handler om å bygge opp igjen strukturer og innhold etter store endringer i organisasjonen. Skolens nye organisering vil bli evaluert og justert i vårsemesteret og før skolestart august 2024, men er ikke satt inn som eget område i denne planen. Utvikling av biblioteket og et kreativt rom med digitale muligheter ønskes også prioritert i år.
Overordnet mål for det strategiske arbeidet er å videreutvikle vår praksis slik at alle elever opplever mestring, medbestemmelse og relevans i sin
skolehverdag. Alle elever skal ha mulighet til å mestre i alle timer, og tilpasset undervisning og spesialundervisning må være av høy kvalitet for at dette skal oppfylles. Utforming av planen har skjedd i samarbeid mellom ledelsen og personalet. Tallene for måloppnåelse har blitt satt av ledelsen ut fra måloppnåelsen i 2023 og tidligere. Vi har ambisiøse mål for resultatene i nasjonale prøver og bruker disse som en indikator der det er aktuelt. Vi har tatt utgangspunkt i overskriftene i Byrådets budsjettforslag med tilhørende tiltak for å få ønskede resultater.

De overordnede identifiserte risikofaktorene og tilhørende tiltak i strategisk plan 2023:

Risikofaktor: Elevene ved skolen får i for liten grad medvirke til eget læringsarbeid.
Tiltak:

• Systematisk erfaringsdeling knyttet til elevmedvirkning i personalet.
  • Utviklingstid med personalet brukes til teoretisk og faglig tilnærming til elevmedvirkning.
  • Elevmedvirkning løftes som tema på teammøtet og i fagforum.

Risikofaktor: Skolens pedagogiske praksis og felles forventninger har ikke klare nok rammer.
Tiltak:

• Ledelsen velger ut prioriterte områder til videre utvikling, i nært samarbeid med personalet.
  • De ulike områdene fordeles hensiktsmessig og det avklares hvordan sluttprodukt og prosessen frem dit skal se ut.

Risikofaktor: Struktur og innhold i AKS er berørt av store endringer i organisasjonen.
Tiltak:

• Sette opp hensiktsmessig møtestruktur med ledelse, baseledere og ansatte i ulike fora.
  • Evaluere og justere kurs- og aktivitetstilbudet på alle AKS-baser.