Hovedseksjon

Innholdet i AKS

AKS-figurer-i-skogen-rosa

1. Lek, læring og sosial kompetanse

  • I AKS vil elevene gjennom daglig lek og aktiviteter sammen med andre utvikle sosiale ferdigheter
  • Lek og læring henger tett sammen og skal prege AKS sin hverdag.
  • Elevene skal oppleve å høre til
  • AKS skal støtte og veilede slik at alle har det bra og er med i lek og aktivitet.
  • Elevene skal utvikle positive relasjoner gjennom vennskap og fellesskap
  • Elevene gis mulighet og veiledning til å sette seg inn i og vise hensyn til andres følelser
  • Elevene deltar i lek og aktiviteter som gir dem trening i å uttrykke følelser og meninger
  • Elevene får erfaring med å håndtere ulikheter og konflikter
  • Elevene utvikler medansvar for et godt sosialt miljø for alle på AKS

2. Kunst, kultur og kreativitet

  • Elevene får ukentlig erfaring med ulike kunst og kulturuttrykk
  • Elevene skaper kunst og kulturuttrykk på egenhånd, i samarbeid med andre elever og med medarbeiderne i AKS
  • Elevene får med selvlagde produkter hjem
  • Elevene får oppleve ulike kunst- og kulturtilbud, og gis mulighet til å snakke om og reflektere over opplevelsen

3. Fysisk aktivitet og bevegelsesglede

  • Elevene får delta i ulike former for fysisk aktivitet for å oppnå mestring, positive fellesopplevelser og kroppsbeherskelse
  • Elevene møter flere ulike former for fysisk aktiviteter gjennom uka
  • Elevene får daglig tilbud om fysiske utfordringer tilpasset sitt nivå
  • Elevene får trene sosial kompetanse gjennom fellesaktiviteter og lagspill

4. Mat og måltidsglede

  • Elevene skal lære å ta gode valg innen miljø og bærekraftig utvikling
  • Elevene skal lære om ulike typer mat, for eksempel ut fra religion eller kultur
  • Elevene skal oppleve hyggelige måltider, der det å sitte i ro, dele mat og ta hensyn til andre, bidrar til at alle har det bra når man spiser sammen.